Een muzikale pelgrimstocht
Vierhonderd jaar geleden, in 1620, vertrok uit Leiden een groep Pilgrim Fathers, die om geloofsredenen uit Engeland waren gevlucht en in Leiden hadden gewoond, met het schip de Mayflower naar Amerika om daar een nieuw bestaan in vrijheid op te bouwen. In de derde editie van het Schuytfestival staan daarom geloofsvluchtelingen en muziek uit de tijd van de Pilgrims centraal.
Het programma is nog niet definitief, maar een tipje van de sluier kunnen we alvast oplichten.
Op donderdag 4 juni vindt een concert plaats van het ensemble Windstreken. Deze musici met een jazz-achtergrond gebruiken oude muziek en wereldmuziek; in het ensemble onder andere een ud-speler en een Arabische zanger. De Volkskrant kende vijf sterren toe en sprak van een uniek geluid en geweldige melodieën.
Verder wordt samengewerkt met een koor van statushouders en met de (Leidse) componist/arrangeur Leonard Evers.
De wereldberoemde luitist Paul O'Dette geeft een soloconcert, verzorgt een workshop voor zowel luitspelers als andere oudemuziekspelers en zal een masterclass geven.
Op zaterdagavond is er, wellicht in de Hooglandse Kerk, waar Cornelis Schuyt ook organist was, een concert van een renaissance-band, waarvoor te zijner tijd gevorderde spelers zich kunnen aanmelden. De kern is het Praetorius blokfluitensemble, met daarbij luiten, gamba's, een projectkoor en wellicht ook strijkers en blazers van historische instrumenten. Er zullen circa drie tutti-stukken zijn en verder leveren de groepen apart of in combinaties een aandeel aan het programma. Repetities voor een luitensemble starten eerder dan het festival, onder leiding van Eveline Juten.
De Engelse Lute Society is gezien het thema van het Schuytfestival ook uitgenodigd en mogelijk komen daarvan leden het luitensemble versterken.
Verder zullen er, zoals in de eerdere edities van het festival, op zaterdag en zondagochtend workshops in het Volkshuis zijn voor een gemengde bezetting met een afsluitende presentatie in de Lokhorstkerk.
Op 6 juni is de Leidse orgeldag, die ook in het programma wordt opgenomen, met concerten in historische kerken.
Informatie over andere programmaonderdelen, zoals lezingen, volgt nog.
Begin februari wordt het definitieve programma bekend en volgt meer informatie, ook over repetities, opgave voor ensembles, etcetera.