Luitdag zaterdag 13 november 2021 | Doopsgezinde Kerk, Oudegracht 270 Utrecht

Het is eindelijk weer zover! Voor het eerst in het coronatijdperk is er ruimte om elkaar te ontmoeten en samen te spelen. We hebben twee grote ruimten gevonden in de Doopsgezinde Kerk in Utrecht. Graag onmoeten we jullie daar voor een dag vol gevarieerd ensemblespel.
Het is onze bedoeling om bij voldoende aanmeldingen twee ensembles te vormen. Eén voor beginnende/niet gevorderde leerlingen en één voor een gemiddeld tot gevorderd niveau.
Het eerste ensemble speelt eenstemmig (alleen de baspartij heeft wat extra noten), het tweede ensemble krijgt muziek waar de partijen meerstemmig zijn (op de bovenstem na, meestal).
Lees vooral de uitgebreide toelichting bij de muziek hieronder en download en print de bladmuziek: je vindt er instructies voor beginners, gevorderden en voor luiten gestemd in G en /of basluit in D.
De bladmuziek om te downloaden:
muziek-voor-de-luitdag_2021-10-14_1618.zip
Update 18 oktober: in twee bestanden is tot onze spijt een fout (een verkeerde sleutel) geconstateerd. Hieronder de links naar de juiste versie:
B-Brand 4-Brade luit 1,3,4 en BC.pdf
B-Brand 4-Brade luit 1,2,5 en BC.pdf

Tijdschema (kan op de dag naar behoefte aangepast worden):
10:30 – 11.00 inloop, koffie
11:00 – 13:00 spelen
13:00 – 14:00 lunch. Er wordt voor koffie en thee gezorgd, de lunch moet zelf meegenomen worden.
14:00 – 15:00 spelen
15:00 – 15:30 pauze
15:30 – 16:30 de groepen worden samengevoegd tot één ensemble.
Als er voldoende aanmeldingen zijn worden er twee groepen gevormd: gemiddeld/gevorderd o.l.v. Eveline Juten en starters o.l.v. Ciska Mertens. Beide groepen spelen dezelfde muziek, maar in verschillende moeilijkheidsgraad. Deelnemers die van een becijferde bas spelen kunnen bij beide groepen meespelen. Bij onvoldoende deelname wordt er één groep gevormd, o.l.v. Eveline; wel kunnen er dan apart partijen geoefend worden met Ciska.
Meenemen: behalve je instrument een muziekstandaard, eventueel voetenbankje, uitgeprinte muziek (graag in een map), potlood.
Startersmap (aangegeven met een B-): eenstemmig met een eenvoudige meerstemmige bas. Daar zitten ook de becijferde baspartijen bij.
Er zijn enkele stukken uit een boekje van de Franse Luitvereniging (aangeduid met SLF) als extra mochten sommige andere stukken toch te lastig zijn. Graag meenemen dus.
Van Psalm 3 is er alleen het 1e deel, het 2e is alleen voor de meer gevorderde spelers.
Map voor de gemiddelde/gevorderde spelers: aangegeven met een G-.
Basluitmap (aangegeven met een D-): alle stukken hebben een partij voor basluit, behalve Psalm 3 van Vallet.
Bij de muziek staat hoeveel stemmen er zijn en voor welke stemming (G of D).
Het zijn veel stukken, maar sommigen zijn maar heel kort (12-15 maten).
Bekijk graag zoveel mogelijk partijen (en neem ze ook mee). Het zou fijn zijn als er flexibel omgegaan kan worden met welke partij je speelt, zodat we op de luitdag een evenwichtige verdeling over de stemmen kunnen maken.
Stemming: A 440 Hz. Mocht je een luit in F of E hebben: laat even horen, dan krijg je de getransponeerde muziek.
Boekentafel: Joost van Poppel zorgt dat er weer een boekentafel is. Mocht je zelf iets luit-gerelateerd willen aanbieden, laat dat even horen, dan maken we daarvoor plaats.
Voor eventuele vragen kan je bij Ciska Mertens terecht: ciskamertens@ziggo.nl.
Corona maatregelen: op dit ogenblik is er geen controle i.v.m. corona nodig voor deze dag, het is een besloten dag voor kunst- en cultuurbeoefening. Mochten er uit de persconferentie van 28 oktober nieuwe maatregelen voortkomen, dan laten we dat uiteraard zo snel mogelijk weten.
Verder gaan we ervan uit dat mensen die corona-achtige klachten hebben zorgen dat ze indien nodig een test doen en zeker weten dat ze niet met corona naar de dag toe komen.