Concertzender
De Concertzender heeft de de volgende concerten van de Internationale Luitdagen 2018 opgenomen:
Opgenomen op 31 augustus: Pacoloni ensemble; Eveline Juten en Arwen Bouw; The European Lute Orchestra
Opgenomen op 1 september: Peter Croton en Nehad El-Sayed; Modena Consort; Crawford Young
Opgenomen op 2 september: Pascale Boquet en Céline Ferru; Ensemble Sirinu
Deze opnamen gaan ze dit najaar en winter in Concertzender Live Oud uitzenden. Elke 2e en 4e donderdagavond van de maand tussen 20:00 uur en 22:00 uur is Concertzender Live met Oude Muziek te horen. Houd www.concertzender.nl in de gaten voor de uitzenddata!

Tips voor evenementen en concerten?
Informatie van harte welkom bij webmaster@nederlandseluitvereniging.nl.
Een Luitsoirée bij Seigneur De Saizenay
David Bergmüller, luit en theorbe
Woensdag 3 april 20.15 uur Delft, Oud-Katholieke Kerk
Donderdag 4 april 20.15 uur Westzaan, Zuidervermaning
Vrijdag 5 april 20.30 uur Maastricht, Cellebroederskapel
Zaterdag 6 april 20.00 uur 's-Heerenberg, Huis Bergh
Zondag 7 april 11.00 uur Schokland, Kerkje op Schokland
Dinsdag 23 april 20.00 uur Brussel, Paleis der Academiën
Het Franse kamermuziekrepertoire van de zeventiende en vroege achttiende eeuw – ‘le Grand Siècle’ – bevat een indrukwekkende hoeveelheid composities voor luit en theorbe. Twee van de rijkste verzamelingen werden aangelegd door Jean Etienne Vaudry, ‘Seigneur de Saizenay et de Poupet’. De collecties van deze edelman, parlementariër én enthousiast amateurmusicus, omvatten bijna de hele geschiedenis van de Franse barokluit, en herbergen naast bekende kroonjuwelen ook verborgen schatten. Intiem, welsprekend, verschroeiend virtuoos maar bloedstollend mooi.
LUITDAG ZATERDAG 25 MEI 2019 UTRECHT
Op zaterdag 25 mei houdt de NLV in de Doopsgezinde Kerk te Utrecht haar jaarlijkse luitdag. De dag zal, na de ontvangst met koffie en thee, worden geopend met een luitconcert door Asako Ueda, die aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag studeert. Aansluitend zal zij vertellen hoe ze in Japan tot de luit gekomen is en over haar huidige activiteiten en plannen. Bijzonder verheugd zijn we Sigrun Richter en Nico van der Waals te kunnen verwelkomen, die vorig jaar verhinderd waren. Sigrun zal een barokluit-concert geven met muziek van Jean Mercure, François Dufaut en Esaias Reusner. Ons erelid Nico zal vertellen over zijn leven als luitbouwer en met ons in gesprek gaan. Zoals gebruikelijk hebben we ook een ledenvergadering. Reserveer de datum!