Edward Martin, barokluit
Woensdag 24 oktober, 20.00 uur
Kapelzaal, Oude Vest 45, Leiden
Edward Martin speelt werken van Johannes Fresneau, een Fransman die zijn volwassen leven als beroepsluitist doorbracht in Leiden. Het vroegste bewaarde document over Fresneau is zijn huwelijksacte uit 1644; hij stierf in 1670 in Leiden. Tot nu toe zijn 33 werken voor barokluit van hem bekend naast 5 voor barokgitaar.
Edward Martin studeerde renaissance- en barokluit en vihuela bij Donna Curry, Toyohiko Satoh et Hopkinson Smith. Hij was adjunct-luitleraar aan het College of Scholastica van Duluth in Minnesota van 1984 tot 2016. Hij gaf talrijke concerten in de VS en trad ook op in Spanje, Schotland en Nederland. Hij treedt regelmatig op met tenor William Bastin en de luitisten Paul Berget, Phil Rukavina (duo Chambure) en Thomas Walker. Edward Martin werd vaak uitgenodigd voor lezingen, lessen en concerten op de tweejaarlijkse bijeenkomsten van de Lute Society of America, waar hij vele jaren deel uitmaakte van het bestuur. Hij ontving lovende kritieken voor zijn opnames, waaronder '5 sterren' in Early Music Today voor 'Courante' (Gamut music).

19 t/m 24 november
150 jaar KVNM Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis
Jozef van Wissem: een bijzondere luitspeler
19 oktober Stadsschouwburg Leiden
10 november Le Guess Who? festival Utrecht
Optredens buitenland: www.jozefvanwissem.com
"He's performed over 800 solo lute concerts in churches and at concert venues around the world, including prestigious rock festivals like ATP and Primavera Sound, playing his all black, one-of-a-kind baroque lute custom built for him. In 2013 van Wissem won the Cannes Soundtrack Award for best score at the Cannes Film Festival for “Only Lovers Left Alive”. Van Wissem has played live and recorded with Jim Jarmusch, Tilda Swinton and Zola Jesus. On his latest record entitled When “Shall This Bright Day Begin” he also sings. The baroque sharp-tuned dances he weaves under his vocal line possess an occult delicate beauty."

Tips voor evenementen en concerten?
Informatie van harte welkom bij webmaster@nederlandseluitvereniging.nl.
Fotoverslag
In oktober zal op deze website een fotoverslag worden gepubliceerd van de Internationale Luitdagen 2018 (31 augustus - 2 september). Kijk alvast op de Facebook-pagina van de NLV voor de eerste foto's!

Concertzender
De Concertzender heeft de de volgende concerten van de Internationale Luitdagen 2018 opgenomen:
Opgenomen op 31 augustus: Pacoloni ensemble; Eveline Juten en Arwen Bouw; The European Lute Orchestra
Opgenomen op 1 september: Peter Croton en Nehad El-Sayed; Modena Consort; Crawford Young
Opgenomen op 2 september: Pascale Boquet en Céline Ferru; Ensemble Sirinu
Deze opnamen gaan ze dit najaar en winter in Concertzender Live Oud uitzenden. Elke 2e en 4e donderdagavond van de maand tussen 20:00 uur en 22:00 uur is Concertzender Live met Oude Muziek te horen. Houd www.concertzender.nl in de gaten voor de uitzenddata!

Foto's van evenementen en concerten van de Nederlandse Luitvereniging: