26 januari 2024

Bericht van Peter Steur (pesteur@alice.it): Bij de Italiaanse zustervereniging is zojuist een bijzondere bijlage verschenen. Het gaat hier om mijn integrale transpositie naar d-klein stemming van het (enige) werk van Pierre Gaultier Orleanois uit 1638. Het origineel is in de zogeheten flat-tuning gepubliceerd, hetgeen voor meerdere luitisten een struikelblok is om met dit interessante repertoire kennis te kunnen maken. Bij mijn weten is er ook nog steeds geen facsimile-uitgave verschenen. De huidige uitgave bevat een totaal van 132 pagina's, inclusief index, introductie (in het Italiaans) en incipits met (enkele) concordanties.

Geïnteresseerden kunnen verdere informatie inwinnen omtrent kosten en dergelijke door contact op te nemen met de redactie van de Società del Liuto: redazione@societadelliuto.it.

Omtrent het Kremsmünster Project: intussen staan al de volgende manuscripten voor download klaar: KR77, KR79, KR84 (bijna) en KR156.

Zie www.tabulatura.eu/index.html en http://mss.slweiss.de.

6 december 2023

Het bestuur en vele anderen hebben er hard aan gewerkt om het weekend waarin de Nederlandse Luitvereniging haar 40-jarig bestaan vierde tot het succes te maken dat het is geworden. Vooral op the day after hebben we extra ervaren dat we versterking méér dan goed kunnen gebruiken... Sowieso is er een vacature in het bestuur, maar we komen ook graag in contact met leden die actief willen meedenken of bij de voorbereiding van evenementen willen meewerken. Voel je je uitgedaagd of ben je gewoon nieuwsgierig wat er voor jou te doen valt? Neem contact op met Ciska Mertens: voorzitter@nederlandseluitvereniging.nl.